A március 21-i program Bartók Béla népdalgyűjtői, zongoraművészi és kamarazenei munkásságát villantja fel.
Bartók népdalgyűjtési útjai életének fontos részét képezték, mely utakon gyűjtött dallamok, ritmusok, hangulatok későbbi zenéjének szerves részét képezték. Hála sűrű levelezéseinek, betekintést nyerhetünk ezen élményekbe és egy szubjektív, bensőséges képet tudunk kialakítani.
Kompozícióinak nagy része zongorára íródott, amikben végigkövethetjük stílusának alakulását, ritmikai leleményességét, a népi gyökereket, harmóniarendszerének változásait.
Bartók kamarazenéje életművének ritkábban játszott szegmense, de műveiben itt is jelentkeznek ugyanazon népzenei vonalak, mint akár zongorára írt, akár szimfonikus műveiben. Az I. Rapszódiában Maros-Torda megyei és Temes megyében gyűjtött táncdallamokat dolgoz fel, a Román Népi Táncokban szintén erdélyi román dallamokat. A Kontrasztok (melyet a világhírű klarinétos, Benny Goodmannek ajánlott) pedig eredetileg egy „Lassú-Friss” kétrészes mű volt, amelyben indonéz és bolgár zenei elemek jelennek meg, ám később egy harmadik „Pihenő” tételt is komponált Bartók a két rész közé.
MŰSOR
Bartók népdalgyűjtése
Részletek leveleiből, népdalok és azok feldolgozásai
Bartók zongoraművei:
Szvit op.14
I. Román tánc op.8a
Allegro Barbaro
Három csíkmegyei népdal Sz.35a
Improvizációk magyar parasztdalokra op.20
Bartók kamarazenéje:
I. Rapszódia hegedűre és zongorára Sz.86
Román nép táncok Sz.56 (Székely Zoltán átirata hegedűre és zongorára)
Kontrasztok hegedűre, klarinétra és zongorára Sz.111
Közreműködők: Fehérváry Lilla (ének), Meskó Bánk (próza) , Langer Ágnes (hegedű), Szűcs Péter (klarinét), Szabó Marcell (zongora)
A rendezvény 3 mini koncertből áll (3x 30-35 perc) , 2 szünettel.