Öt mű a játékosság, a virtuozitás és a líraiság jegyében – Kelemen Barnabás a szimfonikusok élén

Öt mű a játékosság, a virtuozitás és a líraiság jegyében – Kelemen Barnabás a szimfonikusok élén

Február 10-én Kelemen Barnabás vezényli a zenekart és játszik szólót a Beethoven és Schubert műveiből összeállított koncerten. A hangversenynek az AGORA-MSH ad otthont.

Február 10., péntek

19:00 – AGORA-MSH

Hangverseny Schubert és Beethoven műveiből – A Savaria bérlet 4. hangversenye

Schubert: Nyitány olasz stílusban D. 590
Beethoven: F-dúr románc Nr. 2. Op. 50
Schubert: A-dúr rondó D. 438

Beethoven: G-dúr románc Nr. 1. Op. 40
Schubert: V. B-dúr szimfónia D. 485

Vezényel és szólista: Kelemen Barnabás

Helyszín: AGORA-MSH

Franz Schubert (1797–1828) nyitánya a lassú bevezető után játékos, hangulatos karakterváltásokkal sokszor kamarazenei hatásokkal hangszeres párbeszédekkel, majd friss, ünnepi fináléjával, a koncert kedvelt nyitó darabja lesz!

Ludwig von Beethoven (1770–1827) F-dúr románca 1798 körül keletkezhetett. Egyszerű rondóformában (ABACA) íródott, lírai hangvételű darab. A nyolcütemes rondótéma zenekari kísérete a téma további visszatéréseinél mindig más; az első (B) epizód végén a zenekarban élesen pontozott ritmusú motívum jelenik meg, F-dúrról váratlanul f-mollra váltva, mintegy megelőlegezve a „viharos” karakterű második (C) epizód hangnemét; a 2. epizódban pedig, mintegy ál-visszatérésként a rondótéma kezdete Desz-dúrban hangzik fel, s csak később kerül sor az igazi, immár F-dúr témavisszatérésre.

Schubert 1816-ban íródott művében a szóló hegedűt vonószenekar kíséri. A nagyjából kortárs Adagio és Rondo F-dúr koncerthez hasonlóan ez a mű is egy concertante darab, amelynek célja a hegedűszólista képességeinek kiemelése.

Beethoven G-dúr románca egyszerű, megindító stílusú darab, teljesen mentes mindenféle manírtól. Dallama tetszetős, természetes. A mű rondótémáját, annak kíséretével együtt a hegedű önállóan intonálja, s a téma mindkét felét rögtön megismétli a zenekar. Ezt a témát a szólista minden visszatérésekor másképp játssza: először a kíséret válik mozgalmasabbá, a téma utolsó megjelenésekor a dallamot a szólóhegedűn halljuk díszítve-variálva.

Schubert egyetlen szimfóniája, melynek hangszerelése nem tartalmaz klarinétokat, trombitákat vagy üstdobokat. Csak tizenhárom évvel a zeneszerző halála után került bemutatásra. Bája, szeretettől áradó játékos dallamai, a fúvós szólamok párbeszédei, rejtett, de kikandikáló huncut motívumai, a tételek egyre erősödő, dúsuló, markánsabb megjelenései, s a finálé felszabadult kitárulkozása elbűvölik a hallgatót.

Schreibe einen Kommentar

Deine E-Mail-Adresse wird nicht veröffentlicht. Erforderliche Felder sind mit * markiert

neunzehn + 8 =

Ähnliche Beiträge

Pin It on Pinterest