
- Ez az esemény elmúlt.
Szimfónia-Ősz bérlet 4. előadás
2021.12.03 | 19:00-21:00
3500 Ft
Hacsaturján és Sosztakovics
Hacsaturján: Hegedűverseny
Sosztakovics: V. szimfónia
Közreműködik:
Louisa Staples
Vezényel: Cser Ádám
Aram Hacsaturján (1903-1978) örmény származású szovjet zeneszerző, a 20. századi komolyzene egyik kiemelkedő, ünnepelt alakja. Művészete, melyre nagy hatással volt az örmény népzene, a zeneszerző sajátos tehetségéről árulkodik, művei rendkívüli egyediséget mutatnak. 1940-ben David Ojsztrah számára írta a Hegedűversenyt, a zenemű ezután szinte soha nem hiányzott a neves művész repertoárjáról. (Tételek: 1. Allegro con fermezza 2. Andante sostenuto 3. Allegro vivace)Dmitrij Dmitrijevics Sosztakovics (1906-1975) V. szimfóniája, egyike a
leggyakrabban előadott 20. századi szimfóniáknak, valódi modern klasszikus. Drámai ereje és dallamgazdagsága rendkívül népszerűvé tette. Kissé Mahlerre emlékeztet, de hangja még komorabb; a gyakori modulációk még
jobban kihangsúlyozzák a zenéből sugárzó maró gúnyt. Az induló csúcspontján visszatér két korábbi téma: a
pontozott motívum még erőteljesebb, mint először, de a lírai melléktéma, melyet most a fuvola és a kürt játszik
lágy hárfaakkordok kíséretében, elvesztette korábbi nyugtalanító jellegét és békés, szinte túlvilági hangon zárja
le a tételt. Második tételként rövid Scherzót hallunk, amely ismét Mahler hatását mutatja.
A harmadik tétel terjedelmes Largójában a rezek hallgatnak, és a hegedűk a szokásos két szólam helyett háromra
oszlanak. Az espressivo nyitódallamot csak a vonósok játsszák; a következő téma a fuvoláké és a hárfáé; az első
tétel indulóritmusa itt egyértelműen siratóvá változik. Az oboa, a klarinét és a fuvola vigasztalan szólódallamai közé
egy ortodox gyászének vonósokon felcsendülő részletei keverednek. A mű koncepciójának középpontjában
egy ember áll, minden szenvedésével. A szimfónia Fináléja örömteli, optimista módon oldja fel az előző tételek feszült és tragikus pillanatait.
leggyakrabban előadott 20. századi szimfóniáknak, valódi modern klasszikus. Drámai ereje és dallamgazdagsága rendkívül népszerűvé tette. Kissé Mahlerre emlékeztet, de hangja még komorabb; a gyakori modulációk még
jobban kihangsúlyozzák a zenéből sugárzó maró gúnyt. Az induló csúcspontján visszatér két korábbi téma: a
pontozott motívum még erőteljesebb, mint először, de a lírai melléktéma, melyet most a fuvola és a kürt játszik
lágy hárfaakkordok kíséretében, elvesztette korábbi nyugtalanító jellegét és békés, szinte túlvilági hangon zárja
le a tételt. Második tételként rövid Scherzót hallunk, amely ismét Mahler hatását mutatja.
A harmadik tétel terjedelmes Largójában a rezek hallgatnak, és a hegedűk a szokásos két szólam helyett háromra
oszlanak. Az espressivo nyitódallamot csak a vonósok játsszák; a következő téma a fuvoláké és a hárfáé; az első
tétel indulóritmusa itt egyértelműen siratóvá változik. Az oboa, a klarinét és a fuvola vigasztalan szólódallamai közé
egy ortodox gyászének vonósokon felcsendülő részletei keverednek. A mű koncepciójának középpontjában
egy ember áll, minden szenvedésével. A szimfónia Fináléja örömteli, optimista módon oldja fel az előző tételek feszült és tragikus pillanatait.
Eseménykategóriák
Friss hírek
- Haydn és Bartók bűvöletében – Idei első hangversenyét adta a Savaria Szimfonikus Zenekar
- Cselló próbajáték – 2023.03.29.
- Koncertmester próbajáték – 2023.03.28.
- Brácsa próbajáték – 2023.03.29.
- Hegedű próbajáték – 2023.03.28.
- Öt mű a játékosság, a virtuozitás és a líraiság jegyében – Kelemen Barnabás a szimfonikusok élén
- Haydn és Bartók Kovács Jánossal
- Karácsonyi koncert briliáns hangokkal, zenészbúcsúztatással és kétzongorás versenyművel
- Ingyenes komolyzeneóra és Magyar Fantázia a Bartók Teremben
- Üzenet az utókornak – Beethoven monumentális műve hangzott el a Bartók Teremben