Karmestereink



A 2020/2021-es évadban  5 karmesterrel dolgozik együtt a Savaria Szimfonikus Zenekar:

 

 

Kovács János

Kossuth- és Liszt Ferenc-díjas magyar karmester, a Magyar Állami Operaház első karmestere, 2011. augusztus 9-től főigazgatója. Sudlik Mária férje volt.
A Bartók Béla Zeneművészeti Szakközépiskolában érettségizett, majd a Liszt Ferenc Zeneművészeti Főiskolán szerzett karmesteri diplomát 1973-ban. A főiskola után rögtön a Magyar Állami Operaházhoz szerződött korrepetitorként, majd 1976-tól karmesterként. 1979 és 1981 között három alkalommal a Bayreuthi Ünnepi Játékok zenei asszisztense volt. 1987 és 1990 között az Operaház vezető karmestere, 2001-től Magyar Filharmóniai Társaság első karmestere. 2003-ban, illetve 2006-2007-ben megbízott főzeneigazgató, 2007 őszétől az Operaház első karmestere. Rendszeresen vezényel külföldön, első karmestere volt a Szlovén Filharmonikusoknak, 1992-től a Tokiói Filharmonikusok vendégkarmestere, 1998 óta első vendégkarmestere. Díjak, elismerések: Komor Vilmos emlékplakett (1980), Liszt Ferenc-díj (1985), Oláh Gusztáv emlékplakett (1991), Érdemes művész (1996), Kossuth-díj (2001), Inter Lyra-díj (2003), Gundel művészeti díj (2004), Bartók–Pásztory-díj (2007),
Prima Primissima díj (2015), A Magyar Állami Operaház Mesterművésze (2016), A Magyar Érdemrend középkeresztje (2018), Artisjus előadóművészeti díj (2019)

 


Vajda Gergely

(Külföldön Gregory Vajda) (Budapest, 1973. augusztus 13. – ) karmester, zeneszerző, klarinétművész. Édesapja Vajda József, a Magyar Rádió Szimfonikus Zenekarának szólófagottosa, édesanyja a neves szoprán, Kincses Veronika. Vajda Gergely klarinétozni és vezényelni tanult a Liszt Ferenc Zeneművészeti Egyetemen, Kovács Béla, Marosi László és Lukács Ervin tanítványaként. Ő a karmestere több Eötvös Péter műnek. Zeneszerzőként is ismert. 1992-től a Forrás Kamarazenei Műhely alapító klarinétosa, karmestere, műsorszerkesztője, szervezője. 1998-tól a Budafoki Dohnányi Ernő Szimfonikus Zenekar másodkarmestere volt. 2002-től a Milwaukee-i Szimfonikus Zenekar asszisztensükarmestere. 2005 – 2006-ban az Oregoni Szimfonikus Zenekar rezidens karmestere Portlandben. 2009-2013 a Music in the Mountains (Zene a Hegyekben) elnevezésű kaliforniai fesztivál művészeti igazgatója, karmestere. 2011-2014-ig a Magyar Rádió Szimfonikus Zenekarának első karmestere, majd első vendégkarmestere, 2011-től a Huntsville Symphony (USA) Zeneigazgatója és karmestere. 2014-től a Armel Opera Fesztivál és Verseny művészeti vezetője. 2018-tól az UMZE Kamaraegyüttes művészeti vezetője. 2019-től az Eötvös Péter Alapítvány programigazgatója. Klarinét Szimfónia két klarinétra és zenekarra című művének ősbemutatóját 2016. február 3-án tartották Budapesten a Müpában a Bartók Béla Nemzeti Hangversenyteremben. 2018. július 3. Armel Opera Festival, MuTh Színház, Bécs: Óriáscsecsemő gyermek-bábopera, magyarországi premier, 2018. július 6., Budapesti Operettszínház Raktárszínháza, szövegkönyv: Déry Tibor Az óriáscsecsemő c. színműve alapján. 2020 márciusában mutatták be a BMC-ben Fuharosok című operáját, amit Esterházy Péter azonos című kisregényéből írt. A premieren Molnár Anna és az UMZE Kamaraegyüttes működött közre. Ez a koncert volt egyben a Széchenyi Irodalmi és Művészeti Akadémiai székfoglalója.


Cser Ádám

Művészcsaládban született. Nagyanyja Cser Tímea operaénekes, apja Cser Miklós karmester, anyja Balló Andrea festőművész, bátyja Cser Krisztián operaénekes, húga Kinga a filmes szakmában dolgozik. Felesége Herczenik Anna opearénekes, fiuk Ármin. Kilencéves korában kezdett zongorázni tanulni Szegeden, de már 11 éves kora óta a zeneszerzéssel is foglalkozik. Felsőfokú zenei tanulmányait a Szegedi Tudományegyetem Zeneművészeti karán kezdte: zeneelmélet, zongorát és karvezetést tanult. 2000-ben felvételt nyert a Zeneakadémia ének-zene karvezetés szakára, ahol 2005-ben végzett, de a tanulmányait még ebben az évben tovább folytatta a karmester szakon, Ligeti András és Gál Tamás irányításával. Itt 2010-ben diplomázott – kitüntetéssel. Ezután ERASMUS ösztöndíjjal az amerikai Mark Stringer professzor hallgatója volt a bécsi Zeneakadémián. Három évben is az Universität der Künste Berlin vendéghallgatója volt (2007, 2008, 2009). Tanulmányai alatt és után számos világhírű karmester mesterkurzusán vett részt (Peskó Zoltán, Simon Rattle, Eötvös Péter, Bernard Haitink, Jorma Panula). Több karmesterversenyen vett részt (2011 Mephis, 2012 Koppenhága, 2012 London), 2017-ben a Maestro Solti Karmesterversenyen bekerült a legjobb öt közé. 1998-ban alapító tagja volt a szegedi Victoria kamarakórusnak, majd 2003-ban a vezetője lett. A kórussal több külföldi díjat nyert el. 2011-ben megalapította a Victoria kamarazenekart. 2008-tól dolgozott a zalaegerszegi Hevesi Sándor Színházban, 2010–2012 között a szolnoki Szigligeti Színházban és más színházakban. 2012 óta a Szolnoki Szimfonikus Zenekar karmestere és a Miskolci Nemzeti Színház zeneigazgatója. Asszisztensként dolgozott a bergeni és a manchesteri BBC-zenekarnál, valamint 2016-ban Fischer Iván mellett a Budapesti Fesztiválzenekarnál. Szabadúszó karmesterként ezen kívül több más zenekarral is dolgozott együtt (a Magyar Rádió Szimfonikus Zenekara, Concerto Budapest, Óbudai Danubia Zenekar, Miskolci Szimfonikus Zenekar stb.), vezényelt az Operaházban, és számos külföldi fellépése is van. Zeneszerzőként kórusműveket, kamaradarabokat, szimfonikus darabokat szerzett. A 2006-os Vántus István zeneszerzőversenyen második díjat nyert Psalmus 70 című művével, 2008-ban pedig a Libera… című műve közönségdíjas lett. A Miskolci Szimfonikus Zenekar 2012. október 1-jén mutatta be I. szimfóniáját. 2014-ben elnyerte a Magyar Művészeti Akadémia fiatal művészeknek járó ösztöndíját.


Thomas Kornél

Középfokú zeneszerzés és karvezetői tanulmányait a Szent István Király Zeneművészeti Szakközépiskolában végezte el. Ezt követően a bécsi Universität für Musik und darstellende Kunst karmesterképző szakán diplomázott. Főbb tanárai Mark Stringer, Yuji Yuasa, Ervin Ortner és Draskóczy László voltak. Egyetemi tanulmányai mellett részt vett több kiemelkedő mesterkurzuson és fesztiválon, mint például az Eötvös Péter Kortárs Zenei Alapítvány Karmesterkurzusán, a Fort Wayne Nemzetközi Karmester Workshopon, a St. Magnus Fesztivál Orkney Karmester kurzusán és a Pierre Monteux Akadémia és Zene Fesztiválon. Karmesteri továbbfejlesztését olyan kimagasló művészek irányitották, mint Michael Jinbo, Daniel Harding, Sian Edwards, Douglas Bostock, Andrew Constantine és Marin Alsop. 2018-ban a második díjat és azon kívűl két különdíjat nyert el az Opera Nice Nemzetközi Karmesterversenyen. 2016-ban a harmadik díjat nyerte el a 2. Atlantic Coast Nemzetközi Karmesterversenyen. 2014-től 2018 nyraráig az USA-beli Coloradóban működő kortárs együttes, a Nebula Ensemble zeneigazgatója és karmestere volt. Thomas az elmúlt évadokban olyan együtteseket vezényelt, mint a Scottish Chamber Orchestra, ORF Radio Symphonie Orchester Wien, Wiener KammerOrchester, Argovia Philharmonic, Budafoki Dohnányi Zenekar, Óbudai Danubia Zenekar, Zugloi Filharmonikusok, Fort Wayne Philharmonic, Severoceska Filharmonie Teplice és a Magyar Nemzeti Filharmónikus Zenekar és Kórus. Számos rangos zeneszerzővel is volt szerencséje együttműködni, mint Helmut Lachenmann, Kurtág György és Eötvös Péter. Pályafutása során már három zenekarnál volt asszisztens karmester: a Denveri Filharmónikus Zenekarnál, a Lamont Szimfonikus Zenekarnál, illetve a Szent István Király Zeneiskolai Szimfonikus Zenekarnál. 2013 őszén a Lamont Szimfonikus Zenekar ideiglenes művészeti vezetője volt. A Lamont Opera együttessel is együttműködött, először asszisztensként, majd mint főkarmester. Kortárs opera tapasztalataihoz fűződik a Nebula Ensemble-nak írodott rövid operája és a bécsi Universität für Musik und darstellende Kunst médiazeneszerzői opera-projektje. 2017-18-as évad óta a Savaria Szimfonikus Zenekar Asszisztens Karmesteri pozícióját tölti be.


Dobszay Péter

Zenei pályája orgonistaként indult, Fassang László, Kecskés Mónika, Pálúr János és Ruppert István tanítványaként. A Liszt Ferenc Zeneművészeti Egyetemen folytatott orgonatanulmányai mellett felvételt nyert a karmesterképzőre, ahol Ligeti András, Gál Tamás és Medveczky Ádám irányítása alatt végezte tanulmányait. A 17. Petr Eben Nemzetközi Orgonaversenyen 3. díjat nyert, döntőse és közönségdíjasa volt a 2017-es Maestro Solti Nemzetközi Karmesterversenynek. A Dohány utcai Zsinagóga és a Gazdagréti Szent Angyalok Templom első orgonistája, a Szolnoki Szimfonikus Zenekar állandó karmestere. Világszerte ad koncerteket, Japánban vezényelte a Kiotói Zenei Fesztivál zenekarát, Oroszországban a Jekatyerinburgi Muszorgszkij Akadémia Zenekarát, Németországban a Philharmonisches Orchester Altenburg-Gerát és Romániában a Nagyváradi, valamint a Szatmárnémeti Állami Filharmóniát. Orgonált Izraelben a jeruzsálemi Szent Sír Bazilikában, Svájcban a genfi Zeneakadémia Nagytermében, Bécsben a Stephansdomban és Macedóniában is. Hazánkban dirigált a Müpa és a Zeneakadémia Nagytermében, továbbá a pécsi Kodály Központban. Rendszeres egyházi felkéréseknek eleget téve gyakran vezényel
oratórikus koncerteket, de dirigál operákat, musicalt és operettet is.